Hopp til innhold

Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT

Prosjektveiviseren

En felles prosjektmodell for offentlig sektor

Søkeskjema

Tekststørrelse A+ A a For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
  • Om Prosjektveiviseren
  • Kontakt
Meny
Hjem » Fange opp erfaringer
Virksomhetsstyring

Virksomhetsstyring

For virksomhetsledelsen er gjennomføring av prosjekter et viktig virkemiddel for å realisere sine strategiske mål

Prosjekteierstyring

Prosjekteierstyring

Virksomhetsledelsen oppnevner en prosjekteier som i prosjektperioden ivaretar overordnet overvåkning, styring og støtte til prosjektleder

Fullskjermvisning

Last ned

  • Høyoppløselig versjon
  • Lavoppløselig versjon
Behov Prosjektidé Problem
  • 1

    Beslutningspunkt 1

    Beslutte utredning av idé

  • Konsept

    Avklare behov og velge konsept

    Identifisere gevinster

    2

    Beslutningspunkt 2

    Beslutte prosjekt-planlegging

  • Planlegge

    Planlegge overordnet styring

    Planlegge gevinster

    3

    Beslutningspunkt 3

    Beslutte prosjekt-gjennomføring

  • Gjennomføre

    Gjennomføre leveranser og planlegge delfaser

    Følge opp gevinst-realisering

    4

    Beslutningspunkt 4

    Beslutte oppstart av avslutningsfasen

  • Avslutte

    Evaluere og avslutte prosjektet

    Overføre til linjen

    5

    Beslutningspunkt 5

    Beslutte avslutning av prosjektet

  • Realisere

    Realisere mål og gevinster

    Måle gevinster

    6

    Beslutningspunkt 6

    Beslutte videre tiltak for økt gevinstrealisering

Virksomhetsstyring

Virksomhetsstyring

For virksomhetsledelsen er gjennomføring av prosjekter et viktig virkemiddel for å realisere sine strategiske mål

Prosjekteierstyring

Prosjekteierstyring

Virksomhetsledelsen oppnevner en prosjekteier som i prosjektperioden ivaretar overordnet overvåkning, styring og støtte til prosjektleder

Lukk vindu
prosjektveivisermodell

Fange opp erfaringer

Formål: Sikre at vurderingene i konseptfasen trekker på tidligere erfaringer slik at man kan identifisere og bruke beste praksis og unngå å gå i samme fallgruver som andre har gjort tidligere.

Beskrivelse

For å fange opp tidligere erfaringer kan man gå gjennom tidligere prosjektrapporter og rådføre seg med personer som har erfaring med relaterte prosjektarbeid. For konsepter som kan omfatte en anskaffelse bør man gå igjennom lignende anskaffelser i egen og andre virksomheter for å hente ut tidligere erfaringer. Samtidig kan det være nyttig å arrangere en workshop for å innhente mer informasjon. Dersom ingen i virksomheten har relevant erfaring kan det være hensiktsmessig å konsultere eksterne som har gjennomført lignende prosjekter tidligere. I tillegg anbefales det å opprette en erfaringslogg.

Erfaringsloggen er et ledelsesprodukt der det samles opp erfaringer underveis, for å bruke disse senere i prosjektet eller i framtidige prosjekter. Erfaringsloggen danner også grunnlag for evaluering av gjennomføringspraksis både i enkelte faser og for hele prosjektet. Erfaringsloggen kan være et dokument, et regneark, en database, eller eventuelt andre informasjonsbærere som virksomheten har etablert for erfaringsoverføring.

Oppgaver: 
  1. Opprette erfaringslogg
  2. Gå gjennom relevante erfaringer fra egen og eksterne virksomheter
  3. Registrere erfaringer som er funnet i erfaringsloggen
Sist oppdatert: 08. Mai 2017

Ledelsesprodukter

Erfaringslogg
  • Kontakt
  • Telefon: +47 22 45 10 00
  • E-post: postmottak@difi.no
  • Org.nr: 991 825 827
  • Difis nettsteder